M säger äntligen nej till höghastighetståg

Hemkommen efter ett M-möte med efterföljande trevligheter med partivänner över några pilsner på anrika Billingen i Skövde. Det har varit en bra dag för Moderaterna. Partiet har idag presenterat ett i huvudsak mycket bra budgetförslag (jag är som vanligt inte nöjd med att inte försvaret prioriteras högre) med värdefulla avvägningar, betydelsefulla satsningar och viktiga förslag. Det är värt ett blogginlägg och det kanske jag återkommer till.

Men när jag scannar av kvällsnyheterna hittar jag på Dagens Industri en nyhet som gör mig glad, lättad och fylld av övertygelse: “Vi moderater säger nej till höghastighetståg i Sverige”.

De kloka partivännerna Ulf Kristersson och Jessica Rosencrantz skriver: “Moderaterna vill prioritera den järnväg vi redan har. Kraftiga underhållsinsatser ska kombineras med investeringar i kostnadseffektiva kapacitetshöjande åtgärder i hela landet. Det regionala pendlandet och industrins behov av pålitliga godstransporter ska stå i centrum. Fokus bör ligga på de sträckor där kapacitetsbristerna är som störst.”

Precis så tycker jag. Skattepengar ska man vara rädd om. Investeringar ska bära sig och ge avkastning till dem som betalar. I det här fallet skattebetalarna. Därför är svenska snabbtåg i nuläget en fantasifull och kostsam lösning utan verklighetskontakt. Det är klokare mer ekonomiskt att ta hand om och rusta upp de banor som redan finns. Jag är lättad över att mitt parti äntligen landat i och kommit ut i denna kloka och förnuftiga hållning. Worth waiting for.

LÄNKAR:

Vi moderater säger nej till höghastighetståg i Sverige – Dagens Industri 05 oktober 2016

Blogg: Tidigare inlägg om infrastruktur