Meningslös vandalism

Jag fylls av vreda när jag får se SLA:s bilder från en alldeles vanvettig skadegörelse på Trollsländans förskola i Södra Ryd. Några har med iver och frenesi hängivit sig åt att förstöra barnens miljö. Hyllornas innehåll har vräkts över ända. Färg har smetats över golven. Förskolan var idag i ett så dåligt skick att den inte gick att bedriva verksamhet i. Enligt tidningen menar polisen att fotspåren från förövarna, vilka fastnat i färgen är små. Det skulle alltså tyda på att vandalerna är yngre människor.

Det är två frågor som far i mitt huvud. Den första och viktigaste är hur de är funtade som kan åstadkomma detta? Vad är det som gör att några kan finna mening i att förstöra så för andra? I detta fallet är det ju främst de små barnen som är offren för en meningslös förstörelse. Det är i deras vardagsmiljö som intrånget skett. Det är deras omgivning som skändats och förstörts. Vilka värderingar har sådana vandaler fått med sig från hemmet? Har det alls ringt någon klocka i dessa huliganers skallar? En signal om att de gör alldeles väldigt fel och illa?

Den andra frågan jag funderar över – och som jag kan och ska söka svar på – är hur ligisterna tagit sig in och därefter haft möjlighet att under längre tid vistas i den kommunala förskolan för att idka förstörelse? Av förstörelsen att döma verkar de ju ha gått väldigt grundligt tillväga.

Det borde vara utomordentligt svårt att kunna gå bärsärk på en förskola. Kanske behöver kommunen göra mer för att skydda sina byggnader? För att de små barnen – vilket är oändligt viktigt – ska känna att deras förskola är en trygg och säker plats? Mer av lås, larm, kameror och stängsel? Jag utesluter inte det. Uppenbarligen finns det föräldrar som kapitulerat eller är oförmögna att förmedla de mest grundläggande värderingar. Uppenbarligen finns det vilsna varelser utan minsta insikter om hut och anständighet. Som inte kan skilja på sitt och andras, rätt och fel. Det tvingas vi tyvärr att förhålla oss till och skydda oss mot.

LÄNK:

Inbrott och skadegörelse på förskola – SLA 27 april 2015