Kampen för framtidens jobb fortsätter

Blogginlägg

Etableringen av den stora batterifabriken gick Skövde förbi och landade istället på Hisingen i Göteborg intill Volvos redan enorma anläggning där. Förhoppningen kom på skam. Den här gången.

I somras kontaktades Skövde kommun av representanter för Northvolt och Volvo Cars som då började sin rekognoscering för den nya jättefabrik som ska förse framtidens eldrivna Volvo-bilar med batterier. Detta utlöste en febril aktivitet i kommunen. Den politiska ledningen och huvuddelen av oppositionen bestämde sig för att försöka tillgodose bolagets förväntningar och krav för att den kolossala fabriken skulle kunna uppföras här i Skövde.

Bland nära 50 ursprungliga fabriksvärdsaspiranter återstod, efter månader av jämförelser och rannsakningar, till sist två kommuner. Det var Göteborg som drog det längsta strået i finalen. Att vara näst bäst ger oss inga medaljer eller effekter idag. Men det väcker förhoppningar för fortsättningen och framtiden. Fler industrietableringar kommer att följa. Fler möjligheter kommer att komma. Dem kommer Skövde att kunna tampas om utifrån ett mycket starkt, attraktivt och väl genomlyst koncept. Det intensiva arbete som har pågått sedan månader tillbaka är inte ogjort.

Vi befinner oss ju i en accelererande industrirevolution. Produktionen av traditionella förbränningsmotorer, som under snart 100 år har sysselsatt sammanlagt tusentals skaraborgare och utgjort grunden för stadens välstånd, sjunger på en av de sista verserna. Under de kommande åren kommer fabrikerna att ställas om för att istället tillverka elmotorer. Baksidan är att kommer att krävas färre människor för att tillverka dessa tekniskt enklare motorer. Jobben i de befintliga motorfabrikerna kommer sannolikt att bli färre. Möjligen kommer Volvo Cars fotavtryck i Skövde med tiden bli lättare när bolaget nu koncentrerar mer av sin tillverkning till Göteborg.

Dessbättre är Skövde inte längre den renodlade bruks- och garnisonsort som staden länge var. Skövdes näringsliv och arbetsutbud är avsevärt mer varierat och rikt nu än det var för några decennier sedan. Vi står allt mer bredbenta och blir allt mindre sårbara. Med framförallt etableringen av högskolan och Science Park Skövde har ny företagsamhet utvecklats och expanderat. På Mariesjö kommer det snart att växa fram en helt ny stadsdel som i hög grad kommer att präglas av dessa nya, kunskapsintensiva företag. Men trots det är tillverkningsindustrins betydelse för Skövde och Skaraborg enorm. Det kommer den att vara även framgent.

Skövdes fortsatta ställning som industristad förutsätter att ny och annan produktion etableras. Nya jobb behöver ta vid när de befintliga fasas ut. Dagens besked är därför trist för Skövde. Men, som sagt, det kommer högst sannolikt att komma nya möjligheter. Vid morgonens presskonferens sa (enligt SLA) Peter Carlsson, VD för Northvolt: ”Vi ser att Skövde kommer spela en avgörande roll i omställningen till elektrifierade fordon och utvecklar ett mycket attraktivt industriområde som vi tror kommer kunna bli en framtida etableringsplats för flera aktörer inom den växande fordons- och batteriindustrin”.

Skövde har spänt bågen och visat att man både kan och vill . På kort tid har kommunen positionerat sig som ett mycket potent alternativ för etablering av ny tillverkningsindustri. Ett av de allra vassaste i Sverige! Det är ett gediget och imponerande arbete som har utförts av medarbetarna i Skövde kommun. Det bådar gott för fortsättningen. Idag gratulerar vi med sammanbitna käkar Göteborg. Sedan fortsätter vi kampen för framtidens jobb i Skövde.

LÄNKAR:

Tunga beskedet – ingen batterifabrik till Skövde – SLA 04 februari 2022
Skövde snuvas på batterifabriken – hamnar i Göteborg – Skövde Nyheter 04 februari 2002

Tappade uppkopplingen