Lång skoldag

Fredagen har jag, på olika sätt, ägnat åt skolan och den lokala skolpolitiken.

Matsalsinvigning i Frösve
På förmiddagen hade jag äran att förrätta invigningen av Frösveskolans nyrenoverade matsal. Invigningen var en del av skolans 50-årsjubileum.

I mitt korta invigningstal sa jag – som jag tycker – några klokheter om matens betydelse för att orka med dagen och vikten av en stunds lugn, ro och eftertanke. Sedan uppmanade jag barnen att vara rädda om matsalen. Slutligen klippte jag bandet utanför matsalen, som av barnen fått namnet “Matgården”, varpå de ivriga små stormade in till den väntande jubileumsmiddagen med den numera svenska nationalfredagsrätten tacos.

Jag har aldrig tidigare invigt någonting. Jag har tidigare ej heller hållit tal för en hundrahövdad barnaskara. Nu har jag det och det känns bra!

Bra kändes det också att se skolans nya, fina kök, som är ett tillagningskök. Det ersätter ett gammalt uppvärmningskök. I Frösve, liksom på flera andra skolor, kommer nu kockar svara för lokal planering, inköp och tillagning av maten. Så ska det vara, tycker jag. Jag är själv mycket måttligt intresserad av mat. Jag lagar aldrig mat, läser inga matböcker eller -tidningar och jag ser aldrig på matprogram på TV. Jag är således därvidlag alldeles otrendig! Men jag tycker det är synnerligen viktigt med en sund och förnuftig mathantering.

Lärarsamtal i Timmersdala
På eftermiddagen var jag och duktiga partivännen Anna Bergman i Timmersdala och samtalade med lärare. Moderaternas fullmäktigegrupp driver under våren ett projekt. Vi kallar det “Verklighetens skola” och det syftar till att vi moderater ska lära oss mer om skolan och ta tillvara på människors idéer, tankar och synpunkter om denna. Vi har spänt bågen hårt och bjudit in oss till 30-talet grund- och förskolor i kommunen. Vi gör det på vår och lärarnas fritid för att inte inkräkta på den ordinarie verksamheten. Jag är stolt och imponerad över det engagemang som mina partivänner visat för projektet, som jag ansvarar för. Jag är också glad för det gensvar vi har fått.

I Timmersdala hade vi ett jättebra och trevligt samtal med två människor som brann för sitt arbete! Sådant är alltid roligt. Sådana samtal ger intryck och avtryck. Jag plitade flera sidor i min anteckningsbok. Saker att ta reda på. Saker att fördjupa sig i. Saker att ta upp med förvaltningen och utreda. I slutet av våren ska alla vi moderater, som deltagit i projektet, sammanställa våra intryck. Utifrån våra slutsatser ska vi sedan forma vår lokala skolpolitik. Jag tycker att det är ett sympatiskt, involverande och modernt sätt att bedriva politik på.

Förberedelser för samtalskampanj
Eftermiddagen och kvällen, fram tills nu, har jag ägnat åt att förbereda morgondagens kampanjaktivitet i Skövde. Även denna är en del av Verklighetens skola. Mitt arbete har under aftonen varit av synnerligen praktisk karaktär. Jag har släpat kampanjtält, bord och andra attiraljer ur partilokalens källare och fyllt min bil med dessa. Slutligen har jag – med hjälp av familjen – packat 850 giveaways, som ska användas som samtalsöppnare under morgondagens aktivitet.

I morgon hoppas vi alltså få bra samtal med allmänheten; dvs de som betalar för och är brukare av skolans tjänster. Det är betydelsefulla samtal!

 

En kommentar för “Lång skoldag

  1. Kommunikation och dialog mellan målformulerare och utförare är vad Skövdes skolor behöver sådana samtal kan aldrg bli för många. Detta faktum gäller all verksamhet och inte minst skolans formuleringsarena och realiseringsarena.

Kommentering avstängd.